02.08
2024
Zespół Integrator

Rejestr BDO w pigułce

Niezbędne informacje na temat rejestru BDO w jednym miejscu

Czym właściwie jest BDO i kto musi się zarejestrować?

BDO czyli baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – to rejestr przedsiębiorców uruchomiony 24.08.2018 przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Dzięki rejestracji do BDO możliwe jest gromadzenie informacji o odpadach i zapewnienie realizacji obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Rejestr ten prowadzony jest wyłącznie w formie elektronicznej.

Obowiązkiem wpisu do BDO objęte są między innymi podmioty, które:

  • wprowadzają sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli
  • wprowadzają baterie lub akumulatory
  • wprowadzają pojazdy
  • producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach
  • wprowadzający na terytorium kraju opony
  • wprowadzają na terytorium kraju oleje i preparaty smarowe
  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów

Obowiązek rejestracyjny to elektroniczna rejestracja w BDO, której przedsiębiorcy powinni dokonać składając wniosek on-line. Wpis do rejestru i numer w Bazie Danych Odpadowych jest uzyskiwany ustawowo w ciągu 30 dni od momentu złożenia kompletnego i poprawnego wniosku. Zgodnie z ustawą o odpadach przedsiębiorca zobowiązany jest do uzyskania wpisu do rejestru przed rozpoczęciem działalności objętej koniecznością wpisu. W związku z powyższym, nie jest ważne samo złożenie wniosku o wpis, ale uzyskanie wpisu w rejestrze oraz uzyskanie numeru BDO

Opłata rejestrowa uiszczana na rachunek bankowy odpowiedniego urzędu marszałkowskiego, wynosi:

  • 100 zł w przypadku mikroprzedsiębiorców
  • 300 zł dla pozostałych firm
  • Kwota ta powinna być wpłacana ponownie w każdym roku prowadzonej działalności związanej z gospodarowaniem odpadami w celu utrzymania nadanego numeru BDO.

    Wysokość opłaty rocznej jest identyczna jak w przypadku opłaty rejestrowej.

    Do kiedy należy zapłacić opłatę BDO?

    Opłata roczna BDO, czyli opłata za utrzymanie wpisu w rejestrze, powinna zostać wpłacona do ostatniego dnia lutego za dany rok kalendarzowy.

    Opłaty rocznej nie płacisz w tym samym roku, w którym zapłaciłeś opłatę rejestrową.

    Numery kont bankowych do opłaty BDO

    Opłata BDO wpłacana jest zawsze na konto Urzędu Marszałkowskiego, pod który podlega prowadzona firma.

    Kary za brak wpisu do Rejestru BDO

    Przedsiębiorca, który nie zastosuje się do przepisów dotyczących rejestracji, ewidencji i sprawozdawczości w systemie BDO, musi liczyć się z możliwością otrzymania kar.

    Za brak realizacji obowiązków związanych z BDO:
  • karę aresztu albo grzywny do 5 000 zł;
  • administracyjną karę pieniężną w wysokości od 5000 aż do 1 000 000 zł!
  • Wniosek aktualizacyjny

    Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do złożenia aktualizacyjnego formularza elektronicznego w przypadku, gdy:

  • wytworzy nowy rodzaj odpadów
  • zmieni dane
  • zmieni zakres prowadzonej działalności
  • zmieni / doda nowe miejsce działalności
  • Wniosek o wykreślnie z systemu BDO

    W przypadku zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu do rejestru, podmiot jest zobowiązany, w terminie 14 dni do złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru.

    Należy dokonać tego przy użyciu formularza elektronicznego za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO.